Opis programu

Program składa się z 10 dramowych warsztatów o emocjach, począwszy od emocji podstawowych po emocje złożone, wtórne (społeczne). Zaplanowany jest na okres jednego roku szkolnego (dziesięć miesięcy) – uwaga możliwe są modyfikacje skracające częstotliwość bez zmian długości programu – patrz krótka informacja o programie.

Zajęcia trwają od 45 do 60 minut dla każdej grupy przedszkolnej (liczącej od 13 do 25 dzieci). Każdorazowo prowadzone są przez dwie trenerki/dwóch trenerów na podstawie autorskich bajek i opracowanych scenariuszy zajęć. Nauczyciele/nauczycielki otrzymują pakiet materiałów edukacyjnych zbieżnych z tematami bajek, które pozwalają im kontynuować pracę rozpoczętą na warsztatach. Podobny pakiet materiałów otrzymują
rodzice. Dzięki tej publikacji poznają założenia sprzyjające budowaniu bezpiecznego stylu przywiązania ze swoimi dziećmi. Dla rodziców i nauczycieli/nauczycielek dzieci przewidziano 2-godzinne spotkania, podczas których omawiane są tematy związane z regulacją emocji.


Podczas bajek dzieci biorą udział w warsztatach o następujących tematach:
1. Po co są emocje?
2. Frustracja
3. Złość
4. Rozczarowanie i wdzięczność
5. Strach
6. Smutek
7. Wstyd
8. Duma
9. Zazdrość
10. Radość
Ponadto podczas zajęć wykorzystywane są także instrumenty (bębny, kalimby, tingsze, gongi, kubki burzowe i inne) melodyczne i niemelodyczne, na których dzieci grają w sposób intuicyjny, co sprzyja autoekspresji, rozwija umiejętności interpersonalne, podnosi samoocenę i daje poczucia sprawstwa.


Poprzez aktywne uczestnictwo w historii bohaterów warsztatów, dzieci uczą się jak:
● rozpoznawać swoje uczucia i innych,
● nazywać uczucia swoje i innych,
● komunikować się zgodnie z duchem Porozumienia bez Przemocy,
● czekać na swoją kolei,
● radzić sobie z trudnymi emocjami, tj. złość, strach, smutek, rozczarowanie,
zazdrość,
● konstruktywnie pomagać rówieśnikom przeżywać trudne emocje.
E-book dla wychowawców/wychowawczyń „Jak mądrze wspierać dziecko w
przedszkolu?” dostępny jest tylko dla nauczycieli/nauczycielek, których grupy biorą
udział w warsztatach i zawiera:
● Opisy warsztatów,
● Pytania pogłębiające tematykę zajęć,
● Bajki relaksacyjne, których bohaterami są postacie z warsztatów,
● Pytania do indywidualnej refleksji,
● Ćwiczenia do poprowadzenia z grupą wraz z propozycjami ich omówienia.
E-book dla rodziców „Jak mądrze wspierać emocje dziecka?” dostępny jest tylko dla
opiekunów dzieci, które biorą udział w warsztatach i zawiera:
● Opisy warsztatów,
● Pytania pogłębiające tematykę zajęć,
● Bajki relaksacyjne, których bohaterami są postacie z warsztatów,
● Pytania do indywidualnej refleksji.


Elementem programu jest narzędzie do pracy z grupą, które pomaga dzieciom rozwijać
swoje umiejętności regulowania emocji – tablica pomiaru nastroju.


Ponadto dzieci otrzymują kolorowanki, które zachęcają do rozmawiania o emocjach w domu.
Rodzice/opiekunowie oraz wychowawcy/wychowawczynie uczestniczą w 2-godzinnym spotkaniu, podczas którego poruszane są zagadnienia związane z regulacją emocji dzieci, czynnikami ryzyka i czynnikami chroniącymi.