Założenia

Podstawą strategii budowania satysfakcjonującego życia i wzmacniania jego jakości (M. Barry 2001) jest promocja zdrowia psychicznego, a w tym wzmacnianie odporności (rezyliencji). Program ISKRA Odporności opiera się na założeniach pozytywnych koncepcji zdrowia, gdzie zdrowie psychiczne utożsamiane jest z dobrostanem, poczuciem szczęścia i zadowoleniem z życia. Jednym z czynników chroniących przed szkodliwymi i stresującymi doświadczeniami jest koncepcja resilience (prężność, odporność psychiczna), rozumiana jako zdolność przystosowania się do zachodzących dynamicznie zmian w życiu jednostki i przezwyciężania napotykanych trudności. Program bazuje na wynikach badań z czterech dziedzin: terapii poznawczo – behawioralnej, odporności – rezyliencji, rozwoju pourazowego i psychologii pozytywnej. 

W programie ISKRA Odporności zgodnie z Modelem Podnoszenia Kompetencji (M. Barry 2001) proponowane są działania wzmacniające kompetencje jednostki, koncentracja na pozytywach i mocnych stronach oraz budowanie odporności umożliwiającej stawianie czoła wyzwaniom codziennego życia.  

Podstawą programu jest Teoria Wzmacniania Odporności (Rutter & Garmezy). Zgodnie z którą: odporność to termin używany do opisu zestawu czynników i procesów, które chronią prawidłowy przebieg procesu adaptacji i transformacji, pomimo istniejących czynników ryzyka i życiowych nieszczęść. W odwołaniu do tej teorii program ISKRA Odporności oferuje rozwijanie umiejętności życiowych uczniów i kompetencji wychowawczych nauczycieli. 

        Bibliografia:

  1. Grzelak S., Żyro D. Jak wspierać młodzież w niestabilnym świecie? Wyzwania i rekomendacje dla wychowania, profilaktyki i ochrony zdrowia psychicznego po trudnych latach 2020 – 2022, Warszawa 2023
  2. Ryś M., Trzęsowska-Greszta E., Kształtowanie się i rozwój odporności psychicznej. Kwartalnik Naukowy Fides et Ratio 2018, 34(2), 164-196.
  3. Barry M.,(2001). Promoting positive mental health: Theoretical frameworks for practice. International Journal of Mental Health Promotion, 3(1) 25-34 w: Jak zadbać o jakość w profilaktyce – system rekomendacji programów profilaktycznych i promocji zdrowia psychicznego.
  4. Wilczek-Rużyczka E., Kwak M., Zdrowie psychiczne. Współczesne zagrożenia i możliwości wzmacniania. Warszawa 2022, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, s.27
  5. Boniwell I., Psychologia pozytywna w pigułce. Warszawa 2022, Wydawnictwo Zwierciadło