Schemat metody interwencji profilaktycznej
Rozmowa z uczniem, w trakcie której osoba prowadząca:
- wyjaśnia powody zaproszenia ucznia na rozmowę ( nazywa problem);
- dokonuje ( na podstawie zebranych informacji) próby oceny skali problemu ucznia związanego z – używaniem przez niego substancji psychoaktywnych;
- udziela informacji zwrotnej na temat: zmian, jakie są zaszły w funkcjonowaniu ucznia, bezpośrednich zagrożeń zdrowia i bezpieczeństwa związanych z używaniem danego środka psychoaktywnego oraz dalszych kroków jakie będą podejmowane (w tym nawiązania kontaktu z rodzicami).
Rozmowa z rodzicami, w trakcie której osoba prowadząca:
- informuje o powodach zainteresowania się ich dzieckiem,
- wymienia się informacjami o stanie dziecka,
- udziela informacji o zagrożeniach dla zdrowia i bezpieczeństwa dziecka, związanych z dalszym używaniem danego środka psychoaktywnego,
- proponuje podjęcie kolejnych działań, których efektem będzie wspólne sformułowanie,
- propozycji kontraktu dla dziecka. Kontrakt może również zawierać zobowiązania rodziców i szkoły, które służą wspieraniu dziecka w jego przestrzeganiu.
Wspólne spotkanie z uczniem i jego rodzicami
Spotkanie to służy przedstawieniu uczniowi wspólnego stanowiska szkoły i rodziców oraz zapoznaniu go z kontraktem. Uczeń przed podpisaniem kontraktu, ma prawo negocjowania zawartych tam warunków i dołączenia własnych propozycji.