Opis programu

  • Zajęcia programu Spójrz inaczej w klasach 4-6 są w założeniu kontynuacją zajęć prowadzonych w klasach 1-3. W IV klasie realizowanych jest  25 zajęć 45-minutowych, w V klasie – 26 zajęć, w VI – 28 zajęć. Realizator  przeprowadza dwa spotkania z  rodzicami.  Pierwsze spotkanie odbywa się w trakcie roku szkolnego i drugie na zakończenie cyklu zajęć, które jest poświęcone efektom realizacji programu.      

Program Spójrz inaczej  obejmuje następujące zagadnienia tj:

  • Postrzeganie siebie i rozumienie swoich uczuć:
    • rozpoznawanie, nazywanie i akceptacja uczuć własnych oraz innych osób,
    • rozumienie i wyrażanie uczuć pojawiających się w sytuacjach trudnych,
    • uczenie się sposobów pozytywnego wpływania na swój nastrój oraz nastrój innych,
    • radzenie sobie z trudnymi emocjami (strach, smutek, złość).
  • Pozytywna samoocena:
    • świadomość i poznawanie siebie,
    • docenianie siebie i innych,
    • radzenie sobie z negatywnym myśleniem.
  • Świadomość zmian we własnym życiu:
    • rozwój jako proces, indywidualne tempo zmian,
    • plany na przyszłość i warunki ich realizacji,
    • dorosłość i dojrzałość.
  • Dziecko jako członek rodziny:
    • rozumienie roli rodziny i swojej roli w rodzinie,
    • wzajemna pomoc w rodzinie.
  • Uczeń jako członek różnych grup
    • klasa szkolna (wzajemny wpływ, pomaganie i otrzymywanie pomocy),
    • przyjaźń i koleżeństwo,
    • rodzina, rodzaje rodzin, znaczenie rodziny, moja rola w rodzinie,
    • rozumienie innych,
    • normy, reguły i zasady we wzajemnych kontaktach,
    • współdziałanie i współpraca,
    • wpływ grupy na jednostkę – namawianie i odmawianie.
  • Podejmowanie decyzji:
    • kryteria służące podejmowaniu decyzji,
    • emocje towarzyszące podejmowaniu decyzji,
    • rozważanie konsekwencji przy podejmowaniu decyzji,
    • odpowiedzialność za własne decyzje,
    • decyzje związane z ryzykiem,
    • zmiana decyzji.
  • Rozwiązywanie problemów i konfliktów:
    • sposoby i strategie rozwiązywania problemów,
    • sposoby rozwiązywania konfliktów.
  • Sytuacje trudne w kontaktach z innymi:
    • radzenie sobie ze złością, odrzuceniem, wstydem, dokuczaniem, skarżeniem,
    • pomaganie osobom odrzuconym,
    • namawianie i odmawianie,
    • agresja i przemoc w szkole – sposoby zapobiegania i radzenia sobie z dokuczaniem.
  • Dbanie o zdrowie:
    • zdrowy i niezdrowy sposób życia,
    • podejmowanie  decyzji dotyczących zdrowia.
  • Substancje psychoaktywne
    • skutki używania nikotyny, alkoholu,
    • mechanizm uzależnienia i współuzależnienia,
    • przepisy dotyczące używania substancji psychoaktywnych przez dzieci i młodzież,
    • zasady używania leków,
    • narkotyki: rodzaje, przyczyny oraz skutki używania,
    • pomoc w sytuacjach problemów z używaniem,
    • zachowania alternatywne.
  • Reklama:
    • mechanizmy reklamy,
    • korzystanie z reklam.