- Zajęcia programu Spójrz inaczej w klasach 4-6 są w założeniu kontynuacją zajęć prowadzonych w klasach 1-3. W IV klasie realizowanych jest 25 zajęć 45-minutowych, w V klasie – 26 zajęć, w VI – 28 zajęć. Realizator przeprowadza dwa spotkania z rodzicami. Pierwsze spotkanie odbywa się w trakcie roku szkolnego i drugie na zakończenie cyklu zajęć, które jest poświęcone efektom realizacji programu.
Program Spójrz inaczej obejmuje następujące zagadnienia tj:
- Postrzeganie siebie i rozumienie swoich uczuć:
- rozpoznawanie, nazywanie i akceptacja uczuć własnych oraz innych osób,
- rozumienie i wyrażanie uczuć pojawiających się w sytuacjach trudnych,
- uczenie się sposobów pozytywnego wpływania na swój nastrój oraz nastrój innych,
- radzenie sobie z trudnymi emocjami (strach, smutek, złość).
- Pozytywna samoocena:
- świadomość i poznawanie siebie,
- docenianie siebie i innych,
- radzenie sobie z negatywnym myśleniem.
- Świadomość zmian we własnym życiu:
- rozwój jako proces, indywidualne tempo zmian,
- plany na przyszłość i warunki ich realizacji,
- dorosłość i dojrzałość.
- Dziecko jako członek rodziny:
- rozumienie roli rodziny i swojej roli w rodzinie,
- wzajemna pomoc w rodzinie.
- Uczeń jako członek różnych grup
- klasa szkolna (wzajemny wpływ, pomaganie i otrzymywanie pomocy),
- przyjaźń i koleżeństwo,
- rodzina, rodzaje rodzin, znaczenie rodziny, moja rola w rodzinie,
- rozumienie innych,
- normy, reguły i zasady we wzajemnych kontaktach,
- współdziałanie i współpraca,
- wpływ grupy na jednostkę – namawianie i odmawianie.
- Podejmowanie decyzji:
- kryteria służące podejmowaniu decyzji,
- emocje towarzyszące podejmowaniu decyzji,
- rozważanie konsekwencji przy podejmowaniu decyzji,
- odpowiedzialność za własne decyzje,
- decyzje związane z ryzykiem,
- zmiana decyzji.
- Rozwiązywanie problemów i konfliktów:
- sposoby i strategie rozwiązywania problemów,
- sposoby rozwiązywania konfliktów.
- Sytuacje trudne w kontaktach z innymi:
- radzenie sobie ze złością, odrzuceniem, wstydem, dokuczaniem, skarżeniem,
- pomaganie osobom odrzuconym,
- namawianie i odmawianie,
- agresja i przemoc w szkole – sposoby zapobiegania i radzenia sobie z dokuczaniem.
- Dbanie o zdrowie:
- zdrowy i niezdrowy sposób życia,
- podejmowanie decyzji dotyczących zdrowia.
- Substancje psychoaktywne
- skutki używania nikotyny, alkoholu,
- mechanizm uzależnienia i współuzależnienia,
- przepisy dotyczące używania substancji psychoaktywnych przez dzieci i młodzież,
- zasady używania leków,
- narkotyki: rodzaje, przyczyny oraz skutki używania,
- pomoc w sytuacjach problemów z używaniem,
- zachowania alternatywne.
- Reklama:
- mechanizmy reklamy,
- korzystanie z reklam.