PORUSZAJĄCE BAJKI O EMOCJACH

Sytntetyczna informacja o programie

Nazwa programu: Poruszające Bajki o Emocjach

  • Grupa/grupy odbiorców programu
    Dzieci w wieku 4-5 lat, ich rodzice oraz wychowawcy.
     
  • Trenerzy programu – osoby uprawnione do szkolenia realizatorów
    Autorzy programu i osoby posiadające uprawnienia w formie zaświadczenia wydanego przez organizacje, tj. Gruntownię Centrum Dobrych Szkoleń lub Karimba Teatr Drama Arteterapia.
    Osoby przygotowane do prowadzenia programu:

Trenerzy/trenerki muszą posiadać dyplom ukończenia studiów wyższych na kierunku psychologia/ pedagogika lub być w trakcie kursu trenerskiego oraz otrzymać zaświadczenie o ukończeniu szkolenia dla realizatorów programu wydane przez organizacje Gruntownia Centrum Dobrych Szkoleń lub Karimba Teatr Drama Arteterapia.

  • Wymagany czas trwania szkolenia przygotowującego do prowadzenia programu – dla realizatorów programu

Szkolenie wstępne – 2 godziny

Praktyka doszkalająca – współprowadzenie 10 tematów warsztatów w min. 10 grupach, czyli min. 100 godzin

Dopuszczalne modyfikacje programu:

a. Autorzy sprawdzają w badaniach zmianę częstotliwości zajęć i zalecana przez nich częstotliwość to: 1 warsztat na tydzień (realizacja w ciągu 10 tygodni)

b. dopuszczalna realizacja programu nie krótsza niż w ciągu 4 tygodni. 

c. możliwość poprowadzenia spotkania on-line dla rodziców i nauczycieli na życzenie odbiorców.

Za nieuprawnione modyfikacje uważa się:

a. zmianę celów i przebiegu realizacji Programu;
b. adresowanie Programu do dzieci spoza przedziału 4-6 lat;
c. prowadzenie spotkań z dziećmi (,,bajek”) przez 1 trenera zamiast 2;
d. realizację więcej niż 1 spotkania z dziećmi (,,bajki”) dziennie;
e. pomijanie lub skracanie poszczególnych spotkań – zarówno z dziećmi (min. 45 minut), jak i dorosłymi (min. 90 minut).

  • Wymagany czas trwania programu

Program “Poruszające bajki o emocjach” trwa rok szkolny i składa się z:

● 10 warsztatów o emocjach dla grupy przedszkolnej,

● kolorowanki dla każdego dziecka,

● materiałów dydaktycznych dla wychowawców/wychowawczyń w formie e-booka “Jak mądrze wspierać emocje dziecka w przedszkolu”? (zawiera: opis warsztatów, sugerowane pytania, opowieści relaksacyjne z bohaterami bajek, ćwiczenia do poprowadzenia w grupie),

● materiałów edukacyjnych dla rodziców w formie e-booka “Jak mądrze wspierać emocje dziecka”? (zawiera: opis warsztatów, sugerowane pytania, opowieści relaksacyjne z bohaterami bajek, pytania do indywidualnej refleksji),

● 2-godzinne spotkanie dla rodziców,

● 2-godzinne spotkanie dla nauczycieli/nauczycielek,

● narzędzie dla wychowawców/wychowawczyń ułatwiające dzieciom regulację swoich emocji – tablica pomiaru nastroju.

Poziom rekomendacji

Program został oceniony jako spełniający standardy poziomu I

Grupa docelowa

Odbiorcami bezpośrednimi programu są dzieci w wieku 4 – 5 lat, ich rodzice, a także nauczyciele/nauczycielki wychowania przedszkolnego.

Cele programu

Program Poruszające Bajki o Emocjach powstał w celu wspierania rozwoju kompetencji
emocjonalno – społecznych dzieci w wieku przedszkolnym, które pomagają w:
● radzeniu sobie z trudnymi sytuacjami,
● komunikowaniu swoich potrzeb i odczuć,
● nawiązywaniu i utrzymywaniu zdrowych relacji z rówieśnikami.
Celem programu jest zatem wzmacnianie umiejętności rozpoznawania emocji u siebie i
innych, wyrażania ich w konstruktywny sposób i regulowania ich natężenia. Tak
ukształtowane i wzmocnione na wczesnych etapach życia umiejętności emocjonalne mogą
przyczynić się do dobrostanu psychicznego, lepszego rozumienia siebie i lepszego
budowania relacji z innymi ludźmi. Ma to kluczowe znaczenie w przeciwdziałaniu zachowań
problemowych i ryzykownych.

Założenia

Koncepcja, na której opiera się program, to teoria poznawczo – rozwojowa Fishera (1990). U jej podstaw leży zdolność do wyrażania emocji, którą dziecko rozwija poprzez socjalizację, a która organizuje doświadczenie dziecka w skrypty, które z kolei tworzą prototypy emocji. Teoria uwzględnia istnienie biologicznych uwarunkowań powstawania i wyrażania emocji, jednocześnie wskazuje możliwość modyfikacji tendencji do działania, która zmienia się pod wpływem doświadczeń jednostki. W czasie warsztatów uruchamiamy skrypty emocjonalne, dzięki czemu dzieci odkrywają emocje i motywacje bohaterów bajek, ale także mogą im realnie pomóc. Uczestnicy trenują także różne sposoby radzenia sobie z emocjonalnym napięciem. Zatem, korzystając z umiejętności do społecznego uczenia się, przez obserwację i uczestniczenie w fikcyjnej sytuacji, modyfikujemy sposoby rozwiązywania różnych problemów. Dzięki temu w analogicznych lub podobnych sytuacjach rzeczywistych, nowe strategie radzenia sobie stają się bardziej dostępne dla dzieci. Spójne jest to z założeniami metody dramy stosowanej, na bazie której zbudowane są warsztaty. Dzięki wchodzeniu w role podczas warsztatów, dzieci uczestniczą w treningu sytuacji życiowych poprzez
wypróbowywanie swoich możliwości w fikcyjnych sytuacjach.

Opis programu

Program składa się z 10 dramowych warsztatów o emocjach, począwszy od emocji podstawowych po emocje złożone, wtórne (społeczne). Zaplanowany jest na okres jednego roku szkolnego (dziesięć miesięcy) – uwaga możliwe są modyfikacje skracające częstotliwość bez zmian długości programu – patrz krótka informacja o programie.

Zajęcia trwają od 45 do 60 minut dla każdej grupy przedszkolnej (liczącej od 13 do 25 dzieci). Każdorazowo prowadzone są przez dwie trenerki/dwóch trenerów na podstawie autorskich bajek i opracowanych scenariuszy zajęć. Nauczyciele/nauczycielki otrzymują pakiet materiałów edukacyjnych zbieżnych z tematami bajek, które pozwalają im kontynuować pracę rozpoczętą na warsztatach. Podobny pakiet materiałów otrzymują
rodzice. Dzięki tej publikacji poznają założenia sprzyjające budowaniu bezpiecznego stylu przywiązania ze swoimi dziećmi. Dla rodziców i nauczycieli/nauczycielek dzieci przewidziano 2-godzinne spotkania, podczas których omawiane są tematy związane z regulacją emocji.


Podczas bajek dzieci biorą udział w warsztatach o następujących tematach:
1. Po co są emocje?
2. Frustracja
3. Złość
4. Rozczarowanie i wdzięczność
5. Strach
6. Smutek
7. Wstyd
8. Duma
9. Zazdrość
10. Radość
Ponadto podczas zajęć wykorzystywane są także instrumenty (bębny, kalimby, tingsze, gongi, kubki burzowe i inne) melodyczne i niemelodyczne, na których dzieci grają w sposób intuicyjny, co sprzyja autoekspresji, rozwija umiejętności interpersonalne, podnosi samoocenę i daje poczucia sprawstwa.


Poprzez aktywne uczestnictwo w historii bohaterów warsztatów, dzieci uczą się jak:
● rozpoznawać swoje uczucia i innych,
● nazywać uczucia swoje i innych,
● komunikować się zgodnie z duchem Porozumienia bez Przemocy,
● czekać na swoją kolei,
● radzić sobie z trudnymi emocjami, tj. złość, strach, smutek, rozczarowanie,
zazdrość,
● konstruktywnie pomagać rówieśnikom przeżywać trudne emocje.
E-book dla wychowawców/wychowawczyń „Jak mądrze wspierać dziecko w
przedszkolu?” dostępny jest tylko dla nauczycieli/nauczycielek, których grupy biorą
udział w warsztatach i zawiera:
● Opisy warsztatów,
● Pytania pogłębiające tematykę zajęć,
● Bajki relaksacyjne, których bohaterami są postacie z warsztatów,
● Pytania do indywidualnej refleksji,
● Ćwiczenia do poprowadzenia z grupą wraz z propozycjami ich omówienia.
E-book dla rodziców „Jak mądrze wspierać emocje dziecka?” dostępny jest tylko dla
opiekunów dzieci, które biorą udział w warsztatach i zawiera:
● Opisy warsztatów,
● Pytania pogłębiające tematykę zajęć,
● Bajki relaksacyjne, których bohaterami są postacie z warsztatów,
● Pytania do indywidualnej refleksji.


Elementem programu jest narzędzie do pracy z grupą, które pomaga dzieciom rozwijać
swoje umiejętności regulowania emocji – tablica pomiaru nastroju.


Ponadto dzieci otrzymują kolorowanki, które zachęcają do rozmawiania o emocjach w domu.
Rodzice/opiekunowie oraz wychowawcy/wychowawczynie uczestniczą w 2-godzinnym spotkaniu, podczas którego poruszane są zagadnienia związane z regulacją emocji dzieci, czynnikami ryzyka i czynnikami chroniącymi.

Standardy realizacji

Program realizują osoby, które posiadają dyplom ukończenia studiów wyższych na kierunku psychologia/ pedagogika lub są w trakcie kursu trenerskiego. Przed realizacją zajęć każdy trener/trenerka uczestniczy w 2-godzinnym szkoleniu. Podczas niego omawiane są scenariusze, najczęstsze sytuacje problemowe, itd. Następnie realizator/realizatorka bierze udział w bajkach prowadzonych przez bardziej doświadczonych trenerów/trenerki w formie obserwacji uczestniczącej przez min. 5 godzin warsztatowych. Przez kolejne 10 godzin realizator/realizatorka trenuje prowadzenie bajek z bardziej doświadczonym trenerem/trenerką. Po roku czasu pracy (min. 100 godzin) staje się doświadczonym trenerem/ trenerką, gotowym do wprowadzania kolejnych osób w system pracy.

Ponadto realizatorzy/realizatorki programu spotykają się na grupowej superwizji raz w miesiącu, aby omówić realizację programu w poszczególnych grupach (2 godziny miesięcznie, 20 godzin w skali roku).

Program poddawany jest ewaluacji procesu i ewaluacji wyników.

Dowody jakości programu

Program realizowany jest od 2015 roku i poddawany jest systematycznej ewaluacji procesu. Do badania efektów zastosowana jest metoda ewaluacji wyników w formie wywiadów grupowych. Zaprojektowana została w oparciu o test psychologiczny IDS-2 Skale Inteligencji Dzieci i Młodzieży, w którym obszary dotyczące pomiarów kompetencji emocjonalno-społecznych opierają się na pokazywaniu obrazów i proszeniu uczestników o opisanie emocji, którą prezentuje dana osoba oraz wskazania, w jakich sytuacjach możemy się tak czuć. Jednak w odróżnieniu od IDS-2 badanie nie ma charakteru indywidualnego, lecz wywiadu grupowego. Metoda ta będzie dalej rozwijana w trakcie realizacji kolejnych edycji programu.

Więcej informacji na temat programu

Informacje na temat programu są dostępne na stronach:

Dane kontaktowe

Warszawa:

Gruntownia Centrum Dobrych Szkoleń Maria Maruszczyk

Ul. Prałatowska 6/138

03-510 Warszawa

T: 514 738 413

E: kontakt@gruntownia.pl

Kraków:

Karimba Teatr Drama Arteterapia Wioletta Szuba

Ul. Kalwaryjska 26/6

30-504 Kraków

T: 534 324 000

E: kontaktkarimba@gmail.com

Realizacje ogólnopolskie:

Centrum Działań Profilaktycznych s.c. – realizatorzy programu

ul. Kościuszki 39a,

32-020 Wieliczka

T: 12 251 61 04,

E: biuro@cdp-szkolenia.pl